Program


A Concerto Budapest hangversenye
3

A Concerto Budapest hangversenye

Műsor:
Beethoven – Csajkovszkij

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2022. február 17. csütörtök, 19:00

A CONCERTO BUDAPEST HANGVERSENYE

Műsor:
Beethoven: D-dúr hegedűverseny, op. 61.
Csajkovszkij: VI. (h-moll, „Patetikus”) szimfónia, op. 74.

Közreműködik:
Kokas Katalin – hegedű
Concerto Budapest

Vezényel: Keller András

Sokan, ha Beethovenre gondolnak, az V. szimfónia kopogó kezdete cseng fülükbe legelőször. E repetitív motívumot azonban nemcsak ennél a műnél, hanem más daraboknál, például Beethoven egyetlen hegedűversenyénél is megfigyelhetjük. A Theater an der Wien 21 éves zeneigazgatójának és koncertmesterének, Franz Clementnek írt mű rendkívül szokatlanul, öt üstdobütéssel kezdődik D-dúrban. E gesztust néhány ütem múlva átveszi az első hegedű disz hangon, amely jól hallhatóan idegen a tétel alaphangnemétől. A kiegyensúlyozottság és e különös nyugtalanság kettősségének érzése végig megmarad a tétel során. A konvenciótól eltérően Beethoven nem komponálta meg a cadenzát, így azt a premieren rögtönözte Clemenz, és csak sokkal később született lejegyzett formája a szólónak. Az első tételt a variációs formában írt, éneklő Larghetto követi, majd attacca indul az utolsó játékos rondó-tétel. Az első romantikus hegedűversenyként is emlegetett mű bemutatójakor nem aratott osztatlan sikert, csak a 19. század második felében, nem kis részben a 12 évesen bemutatkozó Joachim Józsefnek köszönhetően foglalta el méltó helyét a műfaj irodalmában.
– szöveg: Könyves-Tóth Zsuzsanna –

Pjotr Iljics Csajkovszkij élete végén alkotta meg 6., h-moll szimfóniáját, amelynek bemutatóját követően már mindössze kilenc napot élt. Nem közismert tény, hogy Csajkovszkij életét nem csupán az anyagi gondok, önmagával szemben is nehezen vállalt homoszexualitása és alkoholproblémái árnyékolták be, hanem – ha ez meglepően hangzik is termékenysége és számos briliáns, invenciózus műve ismeretében – a komponálás is gyötrelmes, a kétségeivel való viaskodástól megkeserített folyamat volt számára. A „Patetikusnak” mondott 6. szimfónia mindezeknek a sötét erőknek a kiteljesedését önti magasrendű művészi formába; a teljes reménytelenségbe hulló művet talán pontosabb lenne inkább „Tragikusnak” nevezni. Az akkor még csak tervezett darabot félelmetes előrelátó képességgel már évekkel korábban – ötvenévesen! – egész élete záróköveként jellemezte egy levelében.
      A darabot eleinte formális programszimfóniaként tervezte kiadni a kezéből. Ezt a tervét később megváltoztatta, de tudjuk, hogy a nyitótétel „lendületet, bizakodást, tetterőt” fejez ki, a második mottója a „szerelem”, a scherzo jellegű harmadiké a „csalódás/kiábrándulás”, míg a rendhagyó módon lassú tempójú zárótétel (akár Bartók 6. vonósnégyesére gondolhatunk is a mű analógiájaként!) nem feloldást hoz, hanem pusztulást és halált. Volt olyan kortárs hallgatója is, aki a szimfónia befejezését requiemként értelmezte.
      A karakterekben és tempóváltásokban gazdag I. tétel még nem sejteti a mű tragikus kifejletét, és egyik-másik gondolata a szerző legharmonikusabb és leglíraibb megnyilvánulásai közé tartozik. A II. tétel – Allegro con grazia – virtuóz módon idézi fel a keringő hangulatát, miközben a valóságban 5/4-es metrumú. A zárótétel – Adagio lamentoso – szenvedélyes panaszt idéző témával kezdődik, és a tragikus végkifejletet a kódában egy másvilágot idéző rézfúvós-korál teszi visszavonhatatlanná.
– szöveg: Malina János –

KOKAS KATALIN:
Kokas Katalin hegedű- és brácsaművész a magyar zenei élet egyik legkiemelkedőbb személyisége. A szólóhangversenyek mellett kiemelt helyen szerepel életében a kamarazene és a tanítás. 2004 óta a Liszt Ferenc Zeneakadémia docense. 2002 óta rendszeresen ad mesterkurzusokat szerte a világon.

KELLER ANDRÁS és a CONCERTO BUDAPEST:
A Concerto Budapest Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagyívű műsorszerkesztésével elkötelezetten képviseli a progresszív és sokszínű, egyedülálló repertoárt, mely a közkedvelt mesterművektől a legújabb, 21. századi kortárs darabokig terjed. Vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Jevgenyij Koroljov, Boris Berezovsky, Isabelle Faust vagy Sir James Galway. Művészeti igazgatója 2007 óta a több mint 70 nemzetközi díjjal kitüntetett, Kossuth-díjas érdemes művész, Keller András, a Keller Quartet alapítója. A világszerte elismert hegedűművész, karmester a londoni Guildhall School of Music and Drama kiemelt hegedűprofesszora.

Ajánlatunk


Mary Chase groteszk vígjátékának címszereplője egy több mint két méter magas, nagy fehér nyúl, akit Harveynak hívnak. Ez a Harvey, Elwood bácsi legjobb barátja, egyesek szerint nem is létezik, csak az ő fejében, de a valóságban mégis sok galibát és félreértést okoz.

Nagy siker Európában: Norvégiától Olaszországig, Portugáliától Bulgáriáig, a nagy szimfonikus zenekar, a Lords of the Sound végre Magyarországra érkezik a Hans Zimmer zenéje című nagyszabású műsorával. A Dűne, A Karib-tenger kalózai, Pókember 2, Sherlock Holmes, Madagaszkár, Csillagok között, A Da Vinci-kód, Pearl Harbor, Gladiátor, Mission Impossible, és a legendás Hans Zimmer sok más műve a híres Lords of The Sound szimfonikus zenekar előadásában!

További ajánlataink


zenés családi roadmovie 10-től 100 éves korig

A Budafoki Dohnányi Zenekar jótékonysági koncertet ad a közel 30 éve működő Tüdőgyógyászatért Alapítvány javára, amely az Országos Korányi Pulmonológiai…

Ajándékozzon jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Kultúrát otthonról
online.jegy.hu

Élvezze az otthona kényelméből az online streaming kínálatunkat!

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön hírlevelünkből a legnépszerűbb programokról!

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!