„Isten ments! Úgy érzem magam, mintha opera-előadáson ülnék!” – a korabeli feljegyzések szerint ezekkel a szavakkal kommentálta egy idős lipcsei polgárasszony a legelső ízben valószínűleg 1727 nagypéntekén megszólaltatott Máté-passiót. A közönség persze a legkevésbé sem osztja a konzervatív ízlésű hölgy hajdani elutasító ítéletét, sőt Johann Sebastian Bach második passióját, Isten ártatlan bárányának monumentális szenvedéstörténetét valóban teljes drámaiságában érzi és éli át a mindenkori hallgató.
A két kórusra és két zenekarra komponált mű, a barokk kori megszólaltatások után a Felix Mendelssohn-Bartholdy által vezényelt 1829-es előadással kelt új életre, és a 19. század folyamán a zeneirodalom legszentebb remekműveinek sorába emelkedett. A Bach-kutatás és a régizenei mozgalom az elmúlt évtizedekben még közelebb vitt minket a Máté-passióhoz, és csodálatunk csak gyarapodott e közelebbi megismerés révén. Az OPERA – Magyarországon először – a mendelssohni átiratot szólaltatta meg 2013 nagyhetén, s teszi ezt azóta is, ugyancsak formabontó módon vizuális élményt is ígérve, M. Tóth Géza Oscar-díjra jelölt animációs rendező elképzelései szerint.
Az oratórium eredeti kiadója - Publisher: Bärenreiter Verlag / Urtext Edition - Bärenreiter Praha s.r.o.
ALKOTÓK
Rendező: M. Tóth Géza
Látványterv és animáció: M. Tóth Géza, Fekti Balázs, Antonin Krizsanics, Gerdelics Miklós, Nagy Tibor
Konzulens: Czakó Zsolt
Karigazgató: Csiki Gábor
A gyermekkar vezetője: Hajzer Nikolett
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Énekkara