Program


A PURCELL KÓRUS ÉS AZ ORFEO ZENEKAR HANGVERSENYBÉRLETE 2019/2020 - LEMOYNE: Phedre

A PURCELL KÓRUS ÉS AZ ORFEO ZENEKAR HANGVERSENYBÉRLETE 2019/2020 - LEMOYNE: Phedre

Vashegyi György számtalan 18. századi francia operabemutató után ez alkalommal együtteseivel, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiáját tűzi műsorra, élvonalbeli francia szólisták közreműködésével.


 több...

Vashegyi György számtalan 18. századi francia operabemutató után ez alkalommal együtteseivel, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiáját tűzi műsorra, élvonalbeli francia szólisták közreműködésével. Az opera librettója kiváló példája a XVI. Lajos királysága idején született új divatirányzatnak, amely a Grand Siècle („Nagy század” - XIII. és XIV. Lajos uralkodása) művészi stílusainak újjáélesztésére törekedett. Sok esztéta úgy vélekedett, hogy Rameau 1764-ben bekövetkezett halála után a művészeteket dekadencia jellemezte, ez az irányzat azonban visszatér a Napkirály korának tiszta, „klasszikus” forrásaihoz. François-Benoît Hoffman könyvtáros, aki később, 1797-ben Cherubini Médée című ragyogó operájának szövegét írja, ekkor még fiatal költőként radikálisan átszerkeszti Jean Racine eredeti szövegét - a történetből csak néhány megdöbbentő fordulatot őriz meg.

Az erőteljesen átdolgozott drámához komponált zene már Gluck 1770-es években megformált, újító stílusában íródott. Lemoyne különös figyelmet fordított arra, hogy a recitativók a megfelelő célt szolgálják: rövid zenekari frázisok, váratlan modulációk, sőt olykor váratlan szünetek erősítik a librettó drámáját és érzelmi töltését. Komponistaként sokszínű zenei eszköztárat használ, mindez stílusát azonnal felismerhetővé, egyedivé teszi: a zenekar unisono játéka például Phèdre minden színre lépése előtt nyugtalanító, rejtélyes atmoszférát teremt. A partitúrában egyúttal erősen kirajzolódik a Gluck-iskola vívmánya, a „frenetikus” stílus - Berlioz munkásságának köszönhetően ma ezt a korai zenei romantika vitathatatlan forrásának tekintjük.

Zenés tragédia három felvonásban. Az első teljes előadás a 18. század óta.

Együttműködő partner: Palazzetto Bru Zane - Centre de musique romantique française


Vezényel:   Vashegyi György

Közreműködők:

Librettó
    François-Benoît Hoffman
Phèdre
    Judith van Wanroij
Œnone
    Melody Louledjian
La grande prêtresse
    Ludivine Gombert
Hyppolite
    Julien Behr
Thésée
    Tassis Christoyannis
Un grand de l'État / Un chasseur
    Jérôme Boutillier
    Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)

koncertmester    Paulik László

Ajánló


Nikola Tesla kétségtelenül minden idők egyik legkitűnőbb lángelméje, akinek zsenialitását csak Arisztotelészéhez és…

Stephen Sachs amerikai szerző vígjátékát hihetetlen sikerrel játsszák a világon mindenütt, és most…

Ajándékozzon jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Ami a színlapra nem fért ki
Jegy.hu Blog

Beszámolók, érdekességek, interjúk a Jegy.hu programjairól, hogy felkészülten vághasson bele a kikapcsolódásba!

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön hírlevelünkből a legnépszerűbb programokról!