Podujatie


BEETHOVENNEL A SZABADBAN
8

BEETHOVENNEL A SZABADBAN

Beethovennel a szabadban – 2024 július
A Nemzeti Filharmonikusok koncertsorozata Martonvásáron

Typ vstupeniek


3 900 Ft - 5 900 Ft
3 Typy/ov vstupeniek

Aktuálne podujatia





2024. július 6., szombat, 19 óra
(esőnap: július 7., vasárnap)

III. Leonóra-nyitány, op. 72/b
D-dúr hegedűverseny, op. 61
VI. (F-dúr, „Pastorale”) szimfónia, op. 68

Banda Ádám hegedű
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Charles Olivieri-Munroe

Beethoven egyetlen operája, a Fidelio a szabadságvágy, a szerelem és a hűség gondolatának állít emléket. A bécsi Theater an der Wienben, 1805 novemberében bemutatott műhöz a zeneszerző négy nyitányt is írt, keresve a legmegfelelőbbet. A III. Leonóra-nyitány a leghatásosabb és legdrámaibb – a legnagyobb népszerűséget is ez érte el. A műsor két további száma újítás saját műfajának területén. Hegedűversenyében (1806) Beethoven szakított a virtuozitást előtérbe állító versenymű ideáljával. Ehelyett olyan terjedelmes opust alkotott, melynek legfőbb jellemzője az átszellemültség, a költőiség és a gondolatgazdagság. A VI. szimfónia (1808) hasonlóképpen úttörő kompozíció: öt tétele az ember és a természet kapcsolatát, a vidéki élet szépségeit énekli meg. Nemcsak a hangvétel népiességére érdemes felfigyelnünk, de a zene erőteljes ábrázoló szellemére is, amely a madárhangoktól a patakcsörgedezésen át a vihar megjelenítéséig sok hangfestő eszközzel él. Azzal, hogy a tételek elejére szöveges magyarázatot illesztett, Beethoven a Pastorale-szimfóniában a 19. század derekán kifejlődött programzene egyik legjelentősebb előfutárának bizonyult. Banda Ádám (1986) a magyar hegedűsök középgenerációjának kiemelkedő tehetségű tagja, aki pályakezdőként több nemzetközi versenyen aratott győzelmet. Jeles szólista és kamaramuzsikus. A százegy esztendeje alapított, jelenleg Vashegyi György főzeneigazgató vezetésével működő Nemzeti Filharmonikus Zenekar máltai vendégkarmestere, Charles Olivieri-Munroe (1961) egyaránt otthonos a zenés színpadi művek és a szimfonikus zene világában. A művészetét méltató kritikák előadásmódjának karizmatikus erejét és a szimfonikus hangzás tisztasága iránti elkötelezettséget emelik ki.

2024. július 13., szombat, 19 óra
(esőnap: július 14., vasárnap)

István király-nyitány, op. 117
I. (C-dúr) szimfónia, op. 21.
Krisztus az Olajfák hegyén – oratórium, op. 85

Kolonits Klára szoprán
Komáromi Márton tenor
Cserményi Zsombor basszus

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vashegyi György

Az István király-nyitány (1811) illik a martonvásári Beethoven-koncertek műsorára, hiszen a zeneszerző és a magyarság kapcsolatának dokumentuma. August von Kotzebue azonos című drámáját a pesti Német Színház megnyitására rendelték (ez végül némi késéssel, 1812-ben valósult meg): Beethoven ehhez írt kísérőzenéjének legismertebb része a nyitány, amelynek verbunkosdallamai jelzik a téma magyar vonatkozását. Az I. szimfónia (1800) Beethoven szimfóniatermésének az a darabja, amely a leghatározottabban kapcsolódik a bécsi klasszika korábbi eredményeihez, Haydn és Mozart kései szimfóniáihoz. A négytételes mű terjedelme, zenekarkezelése, arányrendszere és gesztusvilága még mentes azoktól a forradalmi újításoktól, amelyek majd a III. szimfóniával változtatják meg a műfaj beethoveni világát. A ritkán hallható Krisztus az Olajfák hegyén igazi különlegesség: Beethoven nem írt passiót, ez a szólistákra, kórusra és zenekarra komponált oratórium azonban mélyen emberi közvetlenséggel jeleníti meg a Megváltó vívódását az utolsó vacsora és az elfogatás közötti órákban, a Getszemáni-kertben töltött éjszakán. Kolonits Klára, a Magyar Állami Operaház magánénekese a legsikeresebb hazai szopránok egyike, a magyar zenei előadóművészet külföldön is sikeres képviselője mind az opera, mind az oratórium műfajában. Komáromi Mártont 2006 óta hallhatja szólistaként a közönség, a tenor leggyakrabban az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus oratorikus produkcióiban lép pódiumra. Cserményi Zsombor bariton, 2019 óta a Nemzeti Énekkar tagja, de sokszor szerepel koncertszólistaként. E minőségében számos budapesti és vidéki együttessel dolgozott, fellépett a Müpa, a Zeneakadémia, a Szegedi Dóm, a debreceni Kölcsey Központ, az amszterdami Concertgebouw, a ljubljanai Slovenska Filharmonija koncerttermeiben.  Repertoárja főleg a barokk és romantikus oratorikus zeneirodalom művein alapszik. A Nemzeti Énekkar 1985 óta működik, 2016 óta Somos Csaba karigazgatásával. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar elődjét 1923-ban alapították. Vashegyi György, a magyar zeneélet középponti személyisége 2022 ősze óta a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója.

2024. július 20., szombat, 19 óra
(esőnap: július 21., vasárnap)

II. (D-dúr) szimfónia, op. 36
Ah! perfido – koncertária, op. 65
VII. (A-dúr) szimfónia, op. 92

Kristóf Réka szoprán
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Erdélyi Dániel

Az Ah! perfido koncertária (1796) a pályakezdő Beethoven műve, aki prágai tartózkodása során írta e drámai jelenetet a hírneves szoprán, Josepha Duschek számára. A mű a bécsi klasszika stílusfejlődésének korábbi szakaszához kapcsolódik. Szövegének szerzője, Pietro Metastasio (1698–1782), számtalan barokk operalibrettó alkotója is kétségkívül a múltat képviseli a fiatal Beethoven korai próbálkozásainak idején. A műsort keretező két zenekari alkotás a szimfóniaműfaj beethoveni fejlődésének két eltérő fázisát állítja szembe egymással. A II. szimfónia (1801–02) csupa életkedv és derű, játékosság és humor – a darab optimista hangulata és kicsattanóan energikus karaktere izgalmasan ellentmond a ténynek, mely szerint a szimfónia keletkezésének ideje egybeesik az úgynevezett Heiligenstadti végrendelet megírásával. A zeneszerző ebben a tragikus hangú, ugyanakkor mély humanizmust tükröző írásában néz szembe a végleges megsüketülés rémével. Egy évtizeddel később a VII. szimfónia (1811–12) az antik daktilikus ritmika lüktetésének hódol, a mozdulat kultuszát énekelve meg ünnepélyes hangvételben, dionüszoszi mámorral. Wagner nem véletlenül illette e művet „a tánc apoteózisa” minősítéssel. Ez az opus is energiát sugároz tehát, akárcsak a II. szimfónia, de sokkal elementárisabb módon. A komáromi születésű Kristóf Réka a müncheni August Everding Színiakadémia opera szakán végezte tanulmányait. A 2017-es Virtuózokon aratott abszolút győzelme a Carnegie Hallba is eljuttatta. Az 1923 óta működő Nemzeti Filharmonikus Zenekart vezénylő Erdélyi Dániel (1988) a fiatal generáció képviselője, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen diplomázott, a Magyar Állami Operaház és a Műegyetem Zenekarának karmestere, orgonaművész és karvezető, a Központi Református Kórus alapító karnagya.

Tipy


2022 után ismét a Várkert Bazárban koncertezik a nyolcvanas évek kultikus csapata, az Európa Kiadó. Annak idején villámgyorsan váltak a…

Merüljön el a zene és vizuális művészet lenyűgöző összhangjában, élje át ezt az igazán exkluzív, mediterrán hangulatú koncertet! Érezze, ahogy…

Ajándékozzon jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Culture at Home
online.jegy.hu

Enjoy our online streaming services from the comfort of your couch!

Odoberajte náš newsletter

Budeme Vás informovať o tých najdôležitejších podujatiach

Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
odhadovaný zostávajúci čas:
00:00

položka/y v košíku

celkom:


Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.